www.cihansalim.net
site içindeİnternet'te

 Ayın Dosyası
 
  Dijital Eğlencede Blizzard'ın Son Hamlesi
Eylül 2002
 
Starcraft: Ghost! Bu da ne demek?

Başarılı oyun yazılımcısı Blizzard yarattığı dünyaca ünlü Starcraft evrenine yeni bir halka ekliyor, ama bu sefer PC'de değil oyun konsollarında. 24 saatte inanılmaz bir pazarlama yapan Blizzard'dan beklenmedik bir hamle...

Not: Bu yazı yazıldıktan sonra,
tıklayın, destekleyin:
Reuters tarafından geçilen bir habere göre Blizzard, Sierra ve Universal Interactive şirketlerinin sahibi olan Vivendi'nin oyun bölümünün satılması ile ilgili herhangi bir plan olmadığı bizzat Vivendi'den Ken Cron tarafından açıklandı.



Bilgisayarı olup da en azından Windows'un içinde gelen oyunları denemeyenler elle gösterilecek kadar az. Daha on yıl önce akla gelmeyecek siber eğlence şekilleri artık milyonlarca çocuk ve gencin yanında tabii büyüklere de hitap ediyor. Gerek kişisel bilgisayarlarda, gerekse de televizyona takarak kullanılan konsollarda oyun satışları çok önemli bir pazar.

ABD, Irvine'de merkezi kurulu olan Blizzard Entertainment da bu sektördeki en başarılı firmalardan biri. Dev yazılım stüdyolarının boyutlarına halen ulaşmasa da ve oyunları çok uzun geliştirme sürelerinden geçirip beklenenden geç piyasaya sürse de her oyunu inanılmaz satış rakamlarına ulaşıyor. Öyle ki son 6-7 yılda hazırladığı oyunlarla birçok farklı medyada 4-5 kez "yılın oyunu" ödüllerini kazandı. 1998'in "en iyi oyunu" Starcraft da bunlardan biriydi.

Starcraft Çılgınlığı
Gerçek zamanlı bir strateji oyunu olarak birbirinden çok farklı üç gücü, gelecekte geçen bir senaryo içinde bir araya getiren Starcraft milyonlarca kopya sattı. Oyun çok ilgi çekici bir hikaye kurgusuna sahipti ama bunun yanında Blizzard'ın İnternet üzerinden ücretsiz oyun oynama olanağı sunan Battle.net sunucuları da asıl vurucu hamle olmuştu. İnsanlar oyun içinde sadece bir tıkla İnternet'e girip diğer insanlarla oynayabiliyorlardı.
Starcraft'ın yarattığı çılgınlığın en belirgin örneği Güney Kore'de yaşananlardı. Elektronik atılımlarını zamanında yapmış bir ülkede oyunun iki milyonun üzerinde satmasıyla, akşam TV'lerde Starcraft programlarının yayınlanmasıyla, patates cipslerinin oyun kahramanları şeklinde hazırlanmasıyla artık bu, oyunu üretenlerin bile şaşırdığı bir fenomene dönüşmüştü. Ve tahmin edeceğiniz gibi oyun Türkiye'de de birçok oyuncunun sevgilisi oldu.

Oyuna bir yıl sonra ek olarak çıkarılan 'genişleme paketi' de yine en çok satanlar arasına katıldı. Artık 'Starcraft' markası, üretici Blizzard'ın adının önüne geçmişti. Starcraft'ın yavaş yavaş bırakıldığı bu günlerde oyunun ikincisi için beklentiler artmaya başladı.

Starcraft bilimkurgusal bir strateji oyunuydu ve de orada kontrol ettiğimiz 'ghost'lar son derece "küçüktü".
Bu yaz piyasaya çıkan Warcraft III de yılın oyunu olmaya aday, fakat Starcraft fanatiklerinin büyük eleştirilerini aldı. Ardından Blizzard 20 Eylül de, Tokyo Oyun Şovu'nda yeni bir oyun duyuracağını açıkladı. Acaba bu Starcraft II olabilir miydi, fenomen bu kadar çabuk geri dönecek miydi?

Konsol Pazarında Hareketlilik
Blizzard yıllardır kişisel bilgisayarlar için oyun geliştiriyordu, PC'ler daha yetenekli ve sayıca daha yaygındılar. Ama son yıllarda konsolların öneml bir çıkışı var. Son derece şaşalı bir şekilde tanıtılan Sony'nin PlayStation2 oyun konsolu şimdiden çok yüksek satış rakamlarına ulaştı. Artık bu oyun aletleri de çok yüksek performanslar veriyor ve de gittikçe yayılıyorlar.

Yıllarını bu işe vermiş Sony, Nintendo gibi şirketlerin yanısıra pazara yeni girenler de var. Biyoteknoloji ve bilişimin yanında geleceğin yüksek getirili üçüncü sektörü olan eğlence alanının farkına varan yazılım devi Microsoft da artık hem oyun üretmeye çalışıyor, hem de X-Box adındaki yeni konsolu ile pazara hızlı bir giriş yapmaya çalışıyor. Anlayacağınız Microsoft artık dijiital dünyanın her noktasında olmak için kararlı.

Öte yandan 2002'de birçok dev şirketin önemli sorunlar yaşadığına, bazıların iflas ettiğine dikkat edilmeli. ABD şirketlerinin karşısındaki ender güçlü şirketlerden biri olan Fransız dev medya imparatorluğu Vivendi Universal çok zor günler geçiriyor. Bunun bizi ilgilendiren yanı, Blizzard'ın sahibinin Vivendi olması ve medya imparatorluğunun mali yapısını güçlendirmek için elindeki varlıkların bir bölümünü satmayı planlıyor olması.

Dijital Eğlence Pazarında Dedikodular
Bu ortamda gerek sektörün içindekiler, gerekse de her zaman komplo teorilerinden zevk alanlar farklı senaryolar üretmeye başladı. Özellikle altın yumurtlayan tavuk Blizzard'ın akıbeti merak konusu oldu. Gerçi Vivendi Universal'ın hızla ödemesi gereken borçları Blizzard'ı satarak elde edeceğinin onlarca katıydı. Ama bir süredir Microsoft'un gerek kendi konumunu güçlendirmek, gerekse de X-Box'u için oyun üretecek yeni oyun geliştiricileri alma ihtiyacı olduğu şeklinde yorumlar yapılıyordu. Tabii bu oyun severleri biraz korkuttu, Blizzard'ın şimdiki durumundan memnundular ve de Microsoft'un altındaki bir Blizzard'ın kalitesinden ödün vereceğini, 'bug' dolu oyunlarını uzun sürelerde piyasaya sürebileceğini düşündüler.

Bu

Starcraft'da 'ghost'ların yüzünü bile görmüyorduk.
nlar ve benzerleri yorum, düşüncelerle 20 Eylül yaklaşıyordu, tek tük çıkan sesler oyunun Tokyo'da, yani konsolların en yaygın olduğu yerde tanıtılmasının bir anlamı olduğunu, Blizzard'ın bir konsol oyunu ile döneceğini savunuyorlardı. 19 Eylül geldiğinde, Blizzard daha önce olduğu gibi başarılı bir pazarlama hamlesi yaptı ve sitesinin girişine bir saat koyarak geri sayımı başlattı. Sitede arkaplanda yer alan resim her saat daha netleşiyordu, bunun ötesinde hayranlarının ne kadar 'çılgın' olduğunu bilen Blizzard sayacın kodlarının içine şifreler yerleştirerek mesajlar vermeye başladı. Java tabanlı şifreler çözülünce her saat yeni bir cümleye ulaşılıyordu. Öyle ki bu kısa sürede, Türkler dahi sadece Blizzard'ın basit şifresini çözüp İngilizce'ye çeviren bir progmracık hazırladılar!

Şifreli mesajlar ve de gittikçe netleşen görüntü bir Starcraft oyunu izlenimi bırakıyordu. Starcraft'daki pisişik askerlerden biri olan Ghost ünitesinin yakından görünüşü heyecanı kat kat arttırdı. Fakat Blizzard her zaman yaptığını yaptı, daha 'role playing' ile aksiyonu birleştirip Diablo'yu, stratejiyle yine 'role playing'i birleştirip Warcraft III'ü yapan firma yine hiç girmerdiği bir alan olan üç boyutlu tek kişilik aksiyon oyunu hazırlamış, kahramanı da Starcraft evreninden seçmişti ve ortaya "Starcraft: Ghost" çıkmıştı. Ama asıl şaşırtıcı olan oyunun 'yeni nesil' oyun konsolları için hazırlanıyor oluşu ve de kişisel bilgisayarlar için üretilmeyeceğiydi!

Bu karar Blizzard'ın milyonlarca fanatik müşterisi tarafından bir ihanet kabul edildi, hatta kampanyalar başlatıldı. Farklı yönlerden kar elde etmek için iyi bir adım atan firma ise geçmişte ilk olarak 'saf' oyun makineleri için yazılım hazırladıklarını, bir ara mutlaka bu ortama geri dönmeyi planladıklarını açıkladılar. Tüm bunlar bir yana komplo teorileri bir parça doğrulanmış oldu. Çünkü 'yeni nesil' diye adlandırabilecek topu topu iki ürün var, biri Gamecube diğeri de X-Box!

Buradan da birçok anlam çıkarılabilir. Öncelikle yıllardır sadece IBM uyumlu PC'lere ve de Apple bilgisayarlara oyun hazırlayan ve de Linux gibi alternatif platformları aklından bile geçirmeyen Blizzard bu hamlesiyle peşinden sürükleyeceği milyonlarca oyun severi bu iki yeni konsoldan almaya sürükleyebilir ki bu da üreticiler için büyük bir avantaj. Ayrıca son dönemde gittikçe büyüyen bu pazara Blizzard'ın bu kadar etkili bir şekilde girmesi, çok tutulacak bir oyununu sadece bu platformlara hazırlayacak olması artık daha çok sayıda şirketin ilgisi bu alana yöneltecek. Blizzard demek ki önemli bir potanasiyel gördü. Ayrıca Linux'u düşünmemesinin nedeni gelir beklentisinin düşük olması olarak açıklayan Blizzard bu son hamlesiyle Microsoft'un ekmeğine yağ sürdü. Hem Windows'a yönelik tutumunuda değişiklik yok, hem de X-Box'a yeni bir 'hit' geliyor. Yoksa gerçekten Blizzard ile Microsoft arasında bir ilişki, en azından ortak stratejiler belirleyen bir hareket bütünlüğü mü var? Zaman gösterecek ve biz burada gelişmeleri yorumlayacağız.

Bu arada Starcraft: Ghost'u merak edenler yan tarafta Ekstra başlığı altında ilgili linkler bulup ekran görüntülerine ve de tanıtım filmlerine, detaylı bilgilere ulaşabilirler. Biz Starcraft hayranlarına güzel haberleri verelim, bu evrendeki bir çok yaratık bu oyunda karşınıza çıkacağı gibi yine harika bir hikaye bekleniyor. Ayrıca strateji oyunundaki nükleer başlıklara kadar 'ghost'lar bu oyunda tüm özelliklerini koruyor, hatta yenilerine sahip oluyorlar.

 
 

- Blizzard hakkında detaylı bilgiyi Blizzard.com 'dan alabilirsiniz.
- Starcraft: Ghost'un resmi sitesi burada.

- Oyunla ilgileniyorsanız Gamespot'un ilk izlenimlerini okuyabilirsiniz.

- Bir iddiaya göre Saddam Irak için 1400 PS2 siparişi verdi! Bunları ne yapacak acaba?

- Hazırladığım öteki dosya konularına ulaşmak için Diğer Dosyalar sayfasına göz atabilirsiniz.

Seçim yaklaşıyor ve bazı partiler şaşırtıcı şekilde Bilişim politilarını duyuruyorlar. Ama artık neyin ne olduğunu görmüş olan bizler sadece şaşırıyoruz: "Demek barajı geçme şansları o kadar az ki, bilişimcilerin oyunu kapmak için bile bilgisayar nedir öğrendiler, bir de hemen politikasını ürettiler."
26.9.2002